<جادوی حماسه
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1689
نویسنده : کامران وزیری

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: دزدان دریایی که با حملات متعدد و سنگین سعی در ربودن یک فروند کشتی گازبر ایرانی را داشتند، با حضور ناوگروه این نیرو باز هم ناکام ماندند.

خبرگزاری فارس: مقابله ناوگروه ارتش با دزدان دریایی در ربایش و انهدام کشتی گازبر ایرانی

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، دریادار دوم سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با اعلام این خبر افزود: صبح امروز دزدان دریایی که این روزها با حضور مقتدرانه ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در اجرای اقدامات شوم خود دست از پا درازتر ناکام می مانند، ابتدا با چند فروند قایق مسلح وارد عمل شده و یک فروند کشتی گازبر ایرانی را مورد تهاجم قرار دادند که با واکنش سریع تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش مواجه شده و پا به فرار گذاشتند.

وی با بیان اینکه این حادثه در «رأس المکلا» واقع در حوالی خلیج عدن اتفاق افتاد اظهار داشت: دزدان دریایی با تجدید قوا و ارتقا تجهیزات شامل انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین، سوار بر یک کشتی تندرو که ماحصل دزدی های سابقشان بود برای بار دوم به سمت کشتی گازبر ایرانی حمله ور شده و به منظور انتقام گیری قصد انهدام آن را داشتند که این بار ناوگروه بیست و هفتم نیروی دریایی ارتش وارد عمل شد و علی رغم آسیب های جزئی که به بدنه کشتی گازبر وارد آمد توانست دزدان دریایی را متواری کند.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: کشتی گازبر ایرانی در سلامت و تحت اسکورت ناوگروه ارتش ایران مسیر خود را به سمت مقصد ادامه داد.

دریادار دوم جره با تأکید بر اینکه ظرف ماه جاری این سومین درگیری ناوگروه نیروی دریایی ارتش علیه پدیده شوم تروریسم دریایی در آبهای آزاد است گفت: در تمامی این رویارویی ها که همه آنها به لحاظ حجم آتش و تعدد دزدان دریایی سنگین محسوب می شود، توانسته ایم با موفقیت کامل دست دزدان دریایی را از رسیدن به اهداف پلیدشان کوتاه کنیم و با حضور مقتدرانه در فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران از اقتصاد کشور که همان صادرات و واردات است محافظت کنیم.

وی در پایان ناوگروه بیست و هفتم نیروی دریایی ارتش را در اجرای مأموریت ها بسیار موفق عنوان و خاطر نشان کرد: هم اکنون ناو بالگرد بر خارک به منظور کسب آمادگی برای انجام مأموریت مهم دیگری به کشور بازگشته و ناو بالگردبر لارک به عنوان جایگزین آن به همراه ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سبلان در حال گشت زنی در حوالی خلیج عدن و اقیانوس هند هستند.


:: موضوعات مرتبط: نظامی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: ارتش،نیروی دریایی،خلیج عدن،مقابله بادزدان دریایی،نجات کشتی ایرانی ,



بازدید : 1160
نویسنده : کامران وزیری
 
 
 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: مذاکره و برقراری رابطه اوباما و روحانی نقشه ای بود که توسط رژیم صهیونیستی به راه انداخته شد و اسرائیل با این اقدام می خواست نشان دهد که رئیس جمهور ما در داخل کشور مورد حمایت نیست و سخنان او در سازمان ملل کاملا شخصی بوده است.
 

به گزارش خبرنگار مهر از مشهد، محمدجواد لاریجانی، پنچشنبه شب در همایش "رابطه با آمریکا"‌ در تالار ابن‌سینا مشهد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی در چهارچوب نظام مدنی حرکت می کند و در این راستا غرب و دشمنان نظام اسلامی می خواهند با دیکته کردن دموکراسی لیبرال سکولار، نظام اسلامی را از مسیر آرمانهایش جدا کنند.

انقلاب اسلامی در مسیر بیزاری از مشرکان گام برمی دارد

وی ادامه داد: یکی از اهداف و آرمانهایی که نظام در مسیر آن حرکت می کند بیزاری از مشرکان و ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی بوده و این همان چیزی است که خاری در چشم دشمنان است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که امروز در صورت برقراری این رابطه باید این موضوع را در نظر داشت که هر گونه حرکت سیاسی و دیپلماسی قهرمانانه باید با تکیه بر مکتب اهل‌بیت(ع) باشد و نباید در این مسیر جمهوری اسلامی از ارزشهای خود غافل شود.

تماس تلفنی اوباما و روحانی خطا و اشتباه بود


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: لاریجانی،نرمش قهرمانانه،روحانی،احمدی نژاد ,



بازدید : 1159
نویسنده : کامران وزیری
 
 
همزمان با عملیات موفقیت آمیز ارتش سوریه در برخی مناطق قنیطره که به هلاکت شماری از تروریستهای خارجی از جمله سعودی و قفقازی منجر شد، گردانهای مردمی حمایت از حرم حضرت زینب(س) نیز با دفع حملات گروههای مسلح مانع نزدیک شدن آنها به این مکان مقدس شدند.
 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، منابع سوری از تحکیم سیطره نیروهای ارتش بر روستاهای اوقانیا و عین البیضه و مزارع اطراف آنها در قنیطره پس از انهدام مقرهای تروریستها و مقادیری سلاح و مهمات متعلق به آنها خبر دادند.

یک منبع مسئول سوری به سانا گفت انواع موشکها و 24 جعبه حاوی انواع مهمات در عملیات نیروهای ارتش در استان قنیطره منهدم شد و شمار زیادی از تروریستهای مسلح به هلاکت رسیدند که برخی از آنها ملیت عربی و غیر عربی داشتند که از آن جمله می توان به عبدالله عبوده عطیف قفقازی الاصل، صالح الغدامسه لیبیایی، حسام الدین الجزایری، صالح المسفر تروریست سعودی و عدی عبود تروریست عراقی اشاره کرد.

حمله گروههای مسلح به زینبیه

رسانه های عربی از درگیریهای شدید میان گروههای مسلح و حامیان حرم مطهر حضرت زینب(س) در منطقه سیده زینب(س) در جنوب دمشق خبر دادند.

گروههای مردمی حامی حرم مطهر حضرت زینب(س) که شیعیانی از لبنان و عراق هم در این گروههای مردمی هستند، تا کنون بارها حملات گروههای تروریستی مسلح به این مکان مقدس را ناکام گذاشته اند.

درگیریهای شدید در جنوب  دمشق به ویژه در زینبیه پس از حمله گروههای مسلح رخ داده است. گروههای مسلح در حمله خود به زینبیه از خمپاره و تیربار استفاده کرده اند.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: سوریه، حرم حضرت زینب(س)،هلاکت تروریستها ,



بازدید : 1244
نویسنده : کامران وزیری
 
 

نشست روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا با جمهوریخواهان مجلس نمایندگان با وجود تعطیلی ادامه‌دار دولت واشنگتن و بحران قریب‌الوقوع ورشکستگی آمریکا، بدون هیچ توافقی به پایان رسید.

خبرگزاری فارس: دیدار بی‌نتیجه اوباما با جمهوریخواهان/ پایان تعطیلی دولت همچنان در ابهام

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، کاخ سفید اعلام کرد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و رهبران جمهوریخواهان بعد از نشست 90 دقیقه ای بعد از ظهر روز گذشته (پنج شنبه) با موضوع بحران بودجه و سقف بدهی دولت واشنگتن، به هیچ تصمیم خاصی و توافقی در زمینه چگونگی پایان دادن به تعطیلی دولت و یا افزایش سقف بدهی نرسیدند.

بر اساس این خبر، اوباما روز گذشته با 20 نفر از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا و از جمله «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان در کاخ سفید دیدار داشت؛ این در حالیست که بر اساس گزارش های منتشر شده، رئیس جمهور آمریکا تمام 233 نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان را برای نشست در کاخ سفید دعوت کرده بود.

بر اساس این خبر، در این دیدار، جمهوریخواهان طرحی را برای افزایش موقتی سقف بدهی های فدرال و همچنین برگزاری مذاکرات فوری در زمینه چگونگی پایان دادن به تعطیلی دولت واشنگتن ارائه کردند.

این در حالیست که اوباما تاکید کرده است که قبل از هرگونه مذاکرات بودجه با جمهوریخواهان، دولت واشنگتن باید بازگشایی شود.

گزارش ها حاکی از آن است که رئیس مجلس نمایندگان طرحی را به منظور تمدید 6 هفته ای اعتبار سقف قرض گیری دولت واشنگتن در ازای وعده اوباما برای مذاکره پیرامون موضوعات بودجه و از جمله طرح خدمات درمانی اوباما موسوم به «اوباماکر» مطرح کرده است؛ طرح بینر به دولت آمریکا اجازه می دهد تا زمان 22 نوامبر سال جاری قدرت استقراض داشته باشد.

هدف از طرح بینر مهار ورشکستگی بی سابقه دولت آمریکا در تاریخ 17 اکتبر است؛ کنگره تا قبل از 17 اکتبر که زمان پایان اعتبار سقف بدهی 16.7 تریلیون دلاری واشنگتن است، فرصت دارد این سقف را افزایش دهد و در غیر این صورت، دولت آمریکا دیگر قادر به پرداخت صورت حساب های مالی خود نخواهد بود و به این ترتیب، با قصور در پرداخت بدهی هایش روبرو می شود.

«جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرده است که اوباما خواهان بازگشایی دولت و افزایش بلند مدت در سقف بدهی است اما این احتمال وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا لایحه افزایش کوتاه مدت سقف بدهی را در صورتی که شرایط خاصی نداشته باشد، امضا کند.

نشست روز گذشته رئیس جمهور آمریکا با جمهوریخواهان بعد از دیدار اوباما با دموکرات های سنا برگزار شد.

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در پوشش این خبر نوشت که اوباما روز گذشته در شرایطی با دموکرات های هم حزبی خود در سنا دیدار کرد که آنها منتظر شنیدن جزئیات طرح جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در زمینه افزایش کوتاه مدت سقف بدهی این کشور بودند.

بر اساس نوشته این روزنامه، «هری رید» رهبر اکثریت دموکرات های سنا بعد از نشست یک ساعت و 45 دقیقه ای خود و هم حزبی هایش با اوباما در کاخ سفید، اعلام کرد که: اجازه بدهید منتظر بمانیم و ببینیم که مجلس نمایندگان چه می کند.

کاخ سفید بعد از نشست اوباما با دموکرات ها اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در این نشست مجددا تاکید کرده است که به جمهوریخواهان اجازه نمی دهد که اقتصاد کشور را برای پیش بردن دستور کار به شدت سیاسی اشان که شامل درخواست حذف بودجه اجرایی قانون خدمات درمانی اوباما و یا بازگرداندن مالیات های میلیونرها و میلیاردها به شرایط قبلی است، گروگان بگیرند.

تعطیلی دولت واشنگتن وارد دومین هفته خود شده است؛ اختلاف جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر تامین بودجه اجرای قانون خدمات درمانی اوباما در قانون بودجه جدید واشنگتن منجر شد که سال مالی آمریکا به پایان برسد آن هم در شرایطی که قانون بودجه جدیدی در کنگره این کشور به تصویب نرسیده بود.

جمهوریخواهان در لوایح بودجه ای که تا قبل از شروع سال مالی جدید واشنگتن به تصویب رساندند، روی تعویق یک ساله اجرای قانون خدمات درمانی اوباما تاکید داشتند اما این لوایح هر بار به دست دموکرات های سنا رسید، رد شد.

در حالی 11 روز از تعطیلی دولت واشنگتن به دلیل عدم تصویب قانون بودجه جدید در کنگره آمریکا می گذرد، نگرانی ها درباره انقضای اعتبار سقف بدهی آمریکا و عدم اقدام به موقع کنگره تا قبل از 17 اکتبر افزایش پیدا کرده است.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: آمریکا،اوباما،تعطیلی دولت،بحران اقتصادی ,



بازدید : 1517
نویسنده : کامران وزیری

مقدمه

   عدالت در لغت به معناي برابر سازي و توازن است و در مفهوم اجتماعي، هرگاه حق هر صاحب حقي به او داده شود مي گويند عدالت رعايت شده است.بنابراين عدالت اقتصادي-كه يكي از مظاهر عدالت اجتماعي است- به معناي رعايت استحقاق ها و دادن حقوق اقتصادي افراد است.

    تعريف مذكور از عدالت اقتصادي ما را به اين نكته رهنمون مي سازد كه برابري در حقوق و امكانات و بر قراري تعادل در جامعه ،هميشه همراه با عدالت نيست و هر گونه برابري و تعادل  بدون رعايت حقوق صاحبان حق، نوعي بي عدالتي به حساب مي آيد.بنابراين عدالت اقتصادي چيزي غير از تعادل اقتصادي است و دليل ناكام ماندن بسياري از تئوري هاي اقتصادي در جهت تامين عدالت اقتصادي،برابر دانستن مفهوم عدالت و تعادل بوده است،در صورتي كه بسياري از تعادل هاي اقتصادي موجب بروز شكاف طبقاتي و محروم شدن عده اي از حقوق خودشان گرديده است.براي نمونه تاكيد اقتصاددانان بر تعادل عرضه و تقاضا و مكانيزم بازار را مي توان مطرح كرد: اگر دخالت دولت و حاميان اجراي عدالت نباشد مكانيزم هاي موجود، تعادل در عرضه و تقاضا رابوجود مي آورند،ولي اين تعادل به بهاي خارج شدن عرضه كنندگاني است كه ياراي رقابت با غول هاي اقتصادي را ندارند يا موجب خارج ساختن نيازمنداني است كه از صف متقاضيان به دليل فقر و محروميت بازمانده اند و اين امر باعث عميق تر شدن شكاف طبقاتي و خدشه دار شدن ريشه هاي عدالت در جامعه مي گردد.

   مكتب اسلام با الهام از آيات قرآني و روايات پيشوايان ديني كه بر اقامه عدل و قسط در جامعه انساني تاكيد دارند،به عدالت اقتصادي به عنوان يكي از اصول اقتصاد اسلامي مي نگرد و از آن جا كه هدف از بعثت انبيا تحقق عدالت اجتماعي است، بر عدالت خواهي در همه ابعاد اجتماعي،سياسي،فرهنگي و اقتصادي پافشاري       مي نمايد.به عنوان مثال قرآن كريم فلسفه تشكيل حكومت ها و بعثت انبيا را اقامه قسط و عدل و حل اختلافات گوناگون بين مردم دانسته است(سوره بقره آيه 113و حديد،آيه 25).

    ساير مكاتب اقتصادي نيز هدف حقوقي جامعه را تامين مصالح اجتماعي دانسته اند،با اين تفاوت كه مكتب اسلام علاوه بر تكاپو و تلاش براي تامين مصالح اجتاعي،هدف نهايي جامعه را تكامل معنوي انسان ها و تقرب به در گاه الهي مي داند،در صورتي كه مكاتب غير الهي به دليل اعتقاد نداشتن به جهان آخرت و اكتفا به برنامه ريزي براي زندگي كوتاه دنيوي، نامين مصالح اجتماعي را هدف نهايي  مي دانند.از اين جا مي توان به رابطه تنگاتنگ حقوق و اخلاق در مكتب اسلام پي برد،زيرا نظام حقوقي اسلام زير مجموعه نظام اخلاقي است و رعايت كامل احكام و قواعد حقوقي در صورتي كه با نيت خالص و به قصد نيل به كمال و سعادت يعني تقرب به خدا انجام پذيرد، نوعي اطاعت از تكاليف اخلاقي محسوب مي گردد.اين رابطه موجب معيار قرار گرفتن عدالت و جلوگيري از هر گونه ظلم و اجحاف در فقه اسلامي شده است و همه احكام و قواعد فقهي با توجه به اين اصل تنظيم گرديده اند،قواعدي چون لا ضرر يا احكام مالكيت عوامل توليد و توزيع و...همه بر محور عدالت و رعايت اسنحقاق ها مي باشند.

     امام علي(ع)يك شخصيت ولايي بود كه در حدود 4 سال و 9 ماه در يكي از پهناورترين ممالك جهان حكومت كرد.وي نظرات مختلفي در زمينه مسائل ديني،اجتماعي ، سياسي و اقتصادي دارد كه به عنوان يك حجت براي رفتار مسلمانان و پيروان آن حضرت تلقي مي گردد.مهمترين كتاب و سند معتبر از انديشه هاي امام علي(ع) نهج البلاغه است كه شامل خطبه ها،نامه ها و سخنان قصار آن حضرت مي باشد كه در سال 400 هجري توسط شريف رضي گردآوري شده است.در اين مقاله ديدگاه هاي امام علي(ع) درباره معني و مفهوم عدالت ، عدالت اقتصادي و راهكار هاي نائل شدن به آن در يك حكومت اسلامي مورد مطالعه قرار مي گيرد.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: حضرت علی (ع)، عدالت،حکومت اسلامی ,



بزرگان طبرستان (مازندران)
نوشته شده در 19 / 7 / 1392
بازدید : 3552
نویسنده : کامران وزیری

بزرگان تبرستان(مازندران)

 


 

* شهید شیخ فضل ا. . . نوری : 
 شهید شیخ فضل الله نوری

شیخ فضل ا. . . نوری از علمای نامدار درسال 1295ه. ق در قریه لاشک کجور به دنیا آمد. او پس از طی مدارج علمی و کسب درجه اجتهاد در نجف اشرف به تهران آمد و در شمار مراجع بزرگ استان تهران درآمد. او از روحانیون برجسته در مبارزه علیه استعمار بود . درجریان نهضت مشروطه ، او خواهان مشروطه مشروعه و تشکیل مجلس شورای اسلامی بود ولی مخالفان اجرای احکام اسلام و غربزدگان او را متهم به استبداد کرده و بالاخره در روز 13رجب سال 1327ه .ق برابر با 11مرداد 1288ه . ش روز تولد حضرت علی (ع) پس از محاکمه در یک دادگاه فرمایشی او را محکوم کردند و به شهادت رسانیدند .

* نیما یوشیج :

 

 نیما یوشیج
نیما یوشیج در سال 1276ه. ش در قریه یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور به دنیا آمد .خواندن و نوشتن را نزدآخوند ده فرا گرفت . پس ازآن به تهران رفت و در مدرسه سن لویی مشغول تحصیل شد .درآنجا با تشویق یکی از معلمهایش به نام نظام وفا به شعر گفتن مشغول گشت . در سال 1300منظومه قصه رنگ پریده را سرود که در روزنامه میرزاده عشقی به چاپ رساند. در همان زمان بود که شاعرانی چون ملک الشعرای بهار و مهدی حمیدی و . . . به مخالفت و دشمنی باوی پرداختند . نیما به سبک شاعران قدیم شعر نمی سرود و در شعر او مصراعها کوتاه و بلند می شدند . از معروفترین شعرهای نیما می توان بر افسانه ، آی آدمها ، ناقوس و مرغ آمین اشاره کرد و نیما سرانجام در سال 1338ه .ش در تجریش شمیران دارفانی را وداع گفت و کالبد نیما در سال 1373به یوش محل و طی مراسم با شکوهی در حیاط منزلش دفن شد . 

 

* حاج شیخ محمد کوسانی :

حاج شیخ محمد کوسانی معروف به آیه ا... کوهستانی از اهالی دهکده کوسان از توابع بهشهرمازندران است و در حدود سال 1275شمسی متولد شد . تحصیلات علمی خود را نزد اساتید فن در مشهد و نجف به اتمام رسانیده ، در زهد و ورع امروزه در سراسر مازندران شهرتی کامل دارد و اوقات به زراعت و تدریس طلاب علوم دینی و رتق و فتق مهام امور جمهور خلایق می گذراند . درقسمت علوم عقلی و نقلی و فلسفه و حکمت الهی ماهرو صاحب تالیفات نفیسه در این خصوص می باشد . معروف است که می گویند حضرت آیت ا. . . مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی بارها به زایرین عتبات سفارش می فرمودند که وجود آقا شیخ محمد کوسانی برای توده ی مازندرانی یکی از ودایع الهی است .سفری به کسوت درویشی با پای پیاده در سال 1313شمسی به مکه معظمه نموده و سالی چند در مقامات متبرکه دینی به سربرد. آیت الله کوهستانی در ماه ذیقعده 1391ه .ق به کسالت تنگی نفس وقلب مبتلا گردید ودر ربیع الاول 1392ه .ق دارفانی را وداع نمود و پس از تشییع بسیار با شکوه و بی نظیر در شهرهای بهشهر و گرگان و علی آباد کتول و بجنورد و شیروان و قوچان و مشهد ، بالاخره در کنار حرم مطهر ثامن الائمه امام رضا (ع) مدفون گردید .

* حسن بن زید معروف به داعی کبیر :

سر سلسله دودمان علویان طبرستان حسن بن زید معروف به "داعی الی الحق" ، "داعی اول" و یا "داعی کبیر" است . از دوران اولیه زندگانی او اطلاعات زیادی بدست نیامد و اکثر محققین و مورخین فقط به بررسی قیام او پرداخته اند . ازنوشته های مورخان چنین برمی آید که او به هنگام خلافت مستعین با. . . در سال 250ه . ق قیام نمود .
در مورد علت قیام حسن بن زید چنین نوشته اند که : از زمانی که طبرستان در حوزه فرمانروایی طاهریان قرار گرفت ، امیران این سلسله افرادی را جهت اداره امور ولایات با اختیارات نامحدود اعزام می نمودند .درزمان 
امارت محمدبن عبدا. . طاهری ، جابرن هارون نصرانی ، جهت اخذ مالیات به مازندران روانه گردید . وی بر مردم ظلم و ستم زیادی روا داشت به حدی که گروهی از مردم به ناچار مجبور به مهاجرت شده و به سوی گیلان و دیلمان رهسپار گردیدند. عده ای دیگر ازمردم به سراغ یکی از علویان طبرستان به نام محمدبن ابراهیم رفته و از وی در خواست نمودند تا رهبری آنها را به عهده بگیرد. اما او آنها را به سوی حسن بن زید که بعدها به داعی کبیر شهرت یافت و در آن زمان در ری اقامت داشت ، رهنمون شد .
مرحوم علامه امینی در مورد او نوشته است :
او مذهب اهل بیت را در اصول و فروع ظاهر کرده و به " الرضا من آل محمد " دعوت می کرد و نیز نوشته اند که اول کسی که بر مرقد علی (ع) دیواری بنا کرد و به تعمیرآن بقعه مبارکه پرادخت حسن بن زید بود .

* آیت ا. . . العظمی حاج میرزا هاشم آملی : 
 آیت الله میرذا هاشم آملی

در سال 1322ه. ق درروستای پردمه لاریجان از توابع شهرستان آمل دیده به جهان گشود . درسال 1335ه. ق به عزم تحصیل به تهران رفت و دربدو ورود مورد توجه مرحوم مدرس واقع گردید . ایشان در سال 1345ه .ق برای تکمیل معلومات خود رهسپار حوزه علمیه قم شده در مدت اقامت در قم از محضر درس آیات عظام حایری یزدی ، کاشانی و . . . بهره مند گردید .
در سال 1351ه . ق با اخذ درجه اجتهاد از آیت الله حایری یزدی و آیت الله حجت جهت ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در مدت اقامت 30ساله خود در حوزه بزرگ نجف توانست از محفل درس آیات عظام حاج میرزا حسین نائینی و حاج ابوالحسن اصفهانی استفاده برد .معظم له در سال 1381ه. ق به ایران بازگشت و در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) به تدریس فقه و اصول پرداخت .
آیت الله آملی به غیرازتالیفات بسیار ارزنده و پرورش شاگردان نام آوری چون آیت ا. . . شیخ حسن حسن زاده آملی ، آیت الله شیخ عبدالله جوادی آملی و . . . از وجود فرزندانی نیکو و شایسته برخوردار بودند که عبارتند از:
دکتر محمد جواد لاریجانی ، دکتر فاضل لاریجانی ، دکتر باقر لاریجانی و حجت الاسلام شیخ صادق لاریجانی پیکر پاک آن فقیه نامدار در سال 1371ه. ش درحرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

* ابن شهرآشوب ساروی : 

ابوجعفرمحمدبن علی بن شهرآشوب ساروی مازندرانی ملقب به "زین الدین " ومعروف به "ابن شهرآشوب "در سال 489ه.ق متولد شد . وی با تلاش و زحمات خویش توانست به عنوان یکی از بزرگترین مروجین مکتب ، زنده کننده آثار آل محمد (ص) و تجدید کننده مذهب در زمان خود محسوب گردد. وی بخاطر درگیری با والی مازندران از این منطقه خارج گردید و تا اقامت نهائی در شهرحلب در سرزمین سوریه به منظور کسب علوم اسلامی دست به مسافرتهای زیادی زد .
در بزرگواری او این بس که دانشمندان پس از شیخ طوسی او را "شیخ الطایفه" خوانده اند و در کلیه کتابهای تراجم او را زنده کننده شیعه و آثار اهل بیت دانسته اند .
ابن شهر آشوب جهت کسب علم و دانش به ملاقات جماعت زیادی از اعاظم علمای اسلامی توفیق یافته از جمله : علی بن بیهقی مولف تاریخ بیهق ، جارالله زمخشری از علمای عامه مولف تفسیر "کشاف" ، قطب الدین رازی و . . . 
از وی کتابهای متعدد برجای مانده که معروفترین آنها "کتاب "مناقب آل ابیطالب (ع)" است و بیشترین شهرت مولف نیز مرهون آن است . وی سرانجام پس از گذراندن صدسال عمرو حدود هفتاد سال خدمت پرتلاش به تشیع ، درشب جمعه 22ماه شعبان سال 588 ه.ق در شهر حلب به دیار باقی شتافت .

ابوجعفربن جریربن یزید آملی معروف به " امام المورخین " به اعتقاد اکثر مورخین در سال 244ه.ق در آمل متولد شد . وی نخستین مورخ بزرگ و مفسر قرآن در سراسر تاریخ اسلام می باشد . تالیفات متعددی از محمد بن جریر طبری به یادگار مانده که مهمترین آنها تفسیر قرآن که نامش جامع البیان فی تفسیرالقرآن می باشد که به تفسیر طبری و تفسیر ابن جریر معروف است . ازدیگر تالیفات معروف وی تاریخ طبری است که عمده شهرت طبری نیز از همین کتاب می باشد . محمدبن جریر طبری در سال 310ه . ق از دنیا رفت .

 آیت الله حسن زاده آملی
* علامه حسن حسن زاد آملی :

درسال 1307 در یکی از مناطق آمل دیده به جهان هستی گشود . در کودکی " حسن" را برای آموختن قرآن کریم نزد چند بانوی پرهیزکار فرستادند و وی به فراگیری خواندن و نوشتن قرآن پرداخت . سپس برای ادامه تحصیل به مدرسه رفت و پس از افزایش شیفتگی به علوم دینی به طلبگی روی آورد تا 22 سالگی در زادگاه خود دروس و کتب دین از جمله مقدمات ، نصاب الصبیان ، سیوطی حاشیه ، شرایع محقق و مطول را آموخت و همزمان در خط و خوشنویسی تبحر لازم را کسب کرد و در سال 1329 به تهران عزیمت نمود و در جلسات درس آیت الله شیخ محمدتقی آملی و آقا سید احمد لواسانی به فراگیری لمعه و سایر دروس پرداخت .دروس رسائل ، مکاسب ، کفایه ، اشارات شیخ الرییس را از محضر علمایی همچون الهی قمشه ای ، آشتیانی ، فاضل تونی ، شعرانی تلمذ نمود . درهمین اثنا تبحر خاصی در علوم ریاضی ، هیئت و نجوم بدست آورد.آن گاه برای استفاده از محضر فیلسوف بی بدیل معاصر حضرت آیت الله علامه طباطبایی راهی قم شد واز آن زمان تاکنون اهتمام جدی به تحقیق و پژوهش گماشت آثار بجای مانده از این فرزانه ماندگار در رشته تخصصی فلسفه،عرفان ومعارف اسلامی عبارت است از:
تصحیح نهج البلاغه از روی نسخه خطی سید رضی – اعراب جلدین اصول کافی ، خزایی ، خلاصه المنهج –
شرح فصوص قیصری – تصحیح کامل دوره حکمت متعالیه ملاصدرا- تصحیح ، تدریس و تحشیه آثار ارزشمندی ازقبیل تمهیدات القواعد صائن الدین فصوص الحکم فارابی ، اصول اقلیدس کلیله و دمنه – قرآن و 
انسان – نمع الاولایه – دیوان شعر.

 آیت الله جوادی آملی
* حضرت آیت اللّه آقاى حاج شیخ عبدالله جوادى آملى دامت برکاته :

از اساتید مبرز فلسفه , عرفان , تفسیر قرآن , خارج فقه و اصول و داراى تالیفات بسیارى در این علوم . 
در سال 1312 هجرى شمسى در شهر آمل در خانواده اى روحانى دیده به جهان گشود.> پدرش از علما و وعاظ شهر آمل بود. بعد از پایان دروس دوره ابتدایى به حوزه علمیه آمل پیوست و در آنجا به مدت پنج سال از محضر اساتید بارزكه بعضى از آنها از شاگردان مرحوم آخوند خراسانى بودند بهره بردو مرحله متوسطه از مقدمات فقه و اصول و حدیث را به پایان رساند . در شهریور سال 1329 شمسى با هجرت به تهران شهرآمل را ترك نمود وبه نزد آیة اللّه شیخ محمد تقى آملى رفت .< سپس به مدرسه مروى منتقل شد و در آنجا مرحله عالى دروس حوزه و نیز معقول را تا سال 1334 شمسى نزد آیة اللّه شعرانى و آیة اللّه الهى قمشه اى و خارج فقه و اصول را نزد آیة اللّه شیخ محمد تقى آملى فرا گرفت . در سال 1334 به حوزه علمیه قم هجرت كرد و مدتى در محضر درس آیة اللّه العظمى بروجردى و حدود سیزده سال در درس فقه آیة اللّه سید محمد محقق داماد حاضر شد. همچنین یك دوره از اصول فقه كه مدت هفت سال بطول انجامید را در نزد حضر ت امام خمینى گذراند.< و نیز در محضر علامه سیدمحمد حسین طباطبایى به مدت 25 سال اسفار, الهیات شفا,منطق شفا, خارج حكمت متعالیه , عرفان اسلامى و معارف موضوعى در حدیث و تفسیر قرآن را در جلسات خاص به اكمال رساند. 

* ابن اسفندیار :

بهاء الدین محمد حسن بن اسفندیار ، مولف تاریخ طبرستان از مشاهیر و نویسندگان اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ه .ق است . متاسفانه از دوران اولیه زندگانی و کیفیت تحصیلات ابن اسفندیار اطلاع چندانی دردست نیست . ولی با توجه به نوشته خودش در مقدمه تاریخ طبرستان چنین برمی آید که علوم مقدماتی را در زادگاهش لاریجان فرا گرفته است . ابن اسفندیار را " پدر تاریخ مازندران" لقب داده اند بدان جهت که اولین کتابی است که ما را به اخبار و تاریخ مازندران آگاه می کند و زمینه مطالعات تاریخ نویسان بعد به شمار می رود. از زندگی این مورخ نامی از سال 613 ه . ق به بعد که تاریخ طبرستان را تکمیل نموده ، اطلاعی در دست نیست .

* محمدبن جریر بن رستم طبری :

ابوجعفرمحمدبن جریربن رستم طبری آملی مکنی به " ابوجعفر" و " ابن فاضل " یکی از علمای بزرگ شیعه در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم ه . ق به شمار می رود .
یکی از علمای بزرگ شیعه در اواخرقرن سوم و اوایل قرن چهارم ه .ق به شمار می رود .اکثر علمای رجال او را آملی می دانند ولی ابن اسفندیاراو را اهل ساری می داند و می نویسد . محمد بن جریر بن رستم السروی ، فقیه ، متکلم و صاحب حدیث ، وی محقق در مذهب اهل بیت (ع) و مدتها در خدمت علی بن موسی الرضا (ع) بود . در فقه و حدیث و رجال و تفسیر مهارت داشت و در واقع یکی از اساتید مسلم علم رجال محسوب می شد .آداب الحمیده ، الایضاح در امامت ، دلایل الائمه و . . . . از تالیفات او به شمار می رود. متاسفانه تاریخ وفات وی مشخص نیست .

* سید ظهیرالدین مرعشی : 

سید ظهیرالدین مرعشی یکی از سیاستمداران و دانشمندان ایران است که به سال 815 یا 817 و یا 818 ه . ق در آمل دیده به جهان گشود . چنان که رجال شناس نامی مرحوم حضرت آیت العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی در یادداشتی تبارنامه مرعشیان را آورده ، شب وی با چند واسطه به امام زین العابدین (ع) می رسد . سید ظهیرالدین علاوه بر این که از سیاستمداران زمان خود بوده ، یکی از نویسندگان توانای عصر خود نیز به شمار می رفت . او دواثر عمده به نام های تاریخ طبرستان و رویان و مازندران و تاریخ گیلان و دیلمستان دارد که در واقع این دو اثر مکمل یکدیگرند و جزء منابع معتبر مربوط به تاریخ سادات مازندران و گیلان محسوب می شوند . او در آثار خود از اصطلاحات و عباراتی سود می جوید که حاکی از بینش شیعی وی است . آثار او به جهت اهمیت و اشتمال بر مطالب تاریخی از همان ابتدا مورد استفاده تاریخ نگاران بوده است . وی در سال 877 ه . ق از جانب کارکیا میرزا علی جانشین کارکیا سلطان محمد به سپهسالاری ولایت گرجیان منصوب گردید و تا آخر عمر در همان رتبه و منصب باقی بوده است . این مورخ برجسته سرانجام به سال 892 ه . ق دیده از جهان فروبست .

* امیرپازواری :

امیرپازواری که " امیر مازندرانی " و نیز " شیخ العجم "معروف شده است ، از بزرگترین شعرای سوخته دل و صافی ضمیر مازندران است . متاسفانه از دوران زندگانی این شاعر عارف اطلاعات جامع و دقیقی دردست نیست ؛ اما آنچه که از اشعار وی برمی آید این است که وی دهقانی از مردم پازوار " ناحیه ای میان بابل و بابلسر" بوده است . اشعار امیر از صدها سال پیش تاکنون با آهنگ مخصوص و جذاب "امیری" بدون کوچکترین 

تغییری در مازندران متداول است . وی به حضرت علی (ع) ارادتی خاص داشته و بسیاری از آیه های قرآن مجید را عینا و یا بصورت حل در اشعارش آورده است . اشعار امیر دو دسته اند : یکدسته آنهایی که گویای عشق پاک و بی ریای روستایی او هستند ؛ دسته دیگر اشعاری که نمودار احاطه کامل او به قرآن و اخبار و احادیث و حکمت و فلسفه و منطق و عرفان است . اشعار وی در دوجلد به نام "دیوان امیر مازندرانی "در سال 1277ه .ق مطابق با 1860میلادی در پطرزبورگ به چاپ رسید. سال وفات امیر نیز مانند زمان تولد او مشخص نیست . از مندرجات تذکره ها می توان دریافت که وی در امیرکلا فوت نموده و متاسفانه گور او نیز معلوم نمی باشد و می گویند امیرکلا به مناسبت نام او به این اسم نامیده شده است .

* عمربن فرخان طبری :

ابوحفص عمربن فرخان طبری مهندس و طراح شهر بغداد ، اختر شناس ، مترجم از پیشگامان دانش ریاضیات ، هیات ، نجوم و معماری و از بزرگترین دانشمندان مازندران در سده دوم هجری قمری به دنیا آمد . وی که به زبان های پهلوی ، عربی و فارسی کاملا مسلط بود ، یکی از پیشگامان ترجمه در ایران به شمار می رود . ابو حفص طبری بدون شک از بزرگان علم ایران به شمار می آمد و ابو مشعر باغی در مقام و مرتبه علمی ، او را با ابویوسف یعقوب بن اسحاق کندی ، فیلسوف عرب مقایسه می کند . ازجمله آثار به جامانده از وی عبارتند از: الاربعه بطلمیوس ، جوامع الاسرار فی علم النجوم و کتاب مختصر مدخل القیصرانی فی احکام النجوم .
تاریخ وفات این دانشمند نیز به مانند تاریخ ولادت وی با وجود کوشش های بسیار به دست نیامده است .

* ایرج ملک پور :

ایرج ملک پور در سال 1319 در شهرآمل متولد شد . وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر آمل گذراند و سال آخر دبیرستان را در دارالفنون تهران به پایان رساند و در همان سال در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته فیزیک پرداخت . در سال 1353موفق به کسب دکتری در رشته فضا و ماهواره شد . ملک پور دکترای دوم را در رشته فیزیک ستاره ها دریافت نمود .
از سال 1355در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مشغول به کار شد .رشته تخصصی دکتر ملک پور ، ستارگان انفجاری بوده و مقالات بسیاری در این زمینه دارند .
ازجمله آثار ایشان می توان به : تقویم 5000 ساله ایران از سال 3540 قبل از هجرت تا1500ه . ش بصورت یک مجموعه 19جلدی تدوین شده است . تقویم رسمی ایران : گزارش علمی شماره 81 دانشگاه تهران موسسه ژئوفیزیک ، کتاب درباره اسرار بشقاب پرنده ها ، کتاب تطبیقی دوره بیست جلدی .

* نجمای مازندرانی :

نام عاشقی است که در فراق معشوقه اش به نام "رعنا " ترانه هایی ساخته و شراره های شورانگیز آتش درونیش را با سرودن ابیات ، آن که در آهنگ ابوعطا خوانده می شود فرو می نشاند . این داستان که مانند ویس و رامین و لیلی و مجنون سرگذشت جان گداز دل داده ای را تشریح می نماید ، با تفاوت به این که سراینده آن داستان ها شعرای به نامی مانند فخرالدین اسعد گرگانی و حکیم نظامی است ولی گوینده این داستان همان عاشق حقیقی این سرگذشت می باشد ، از داستانهای ملی این سرزمین و در اغلب نقاط مازندران ، روستاییان آن را از برداشته و در مواقع وجد و جذبه و شب نشینی ها و مجالس عروسی و سرور می خوانند . تاریخ زندگی سراینده به تحقیق به دست نیامد ، ولی محقق است از زمان باستان مشهور صفحات شمال بوده است .

* طالب آملی : 

محمدآملی متخلص به "طالب" مشهوربه ملک الشعرا طالب آملی ، از شاعران و گویندگان بنام قرن یازدهم هجری و از ارکان اربعه شعر سبک هندی است . طالب در سال 994هجری در آمل متولد شد و درسال 1036هجری درهند وفات یافت . مقبره او در شهرفتح پور سیکری در شمال هند، درجوارمقبره دوست بزرگوارش اعتماد الدوله
تهرانی ، صدراعظم مشهورهند قرار دارد. طالب در هند به اوج قله شعر رسید وبه مقام ملک الشعرایی دربار دست یافت و در 42سالگی در اوج شرف و اعتبار در گذشت . داستان عشق طالب آملی و مهاجرتش به هند ، عرصه زمان را در نور دیده و به یکی از داستانهای ماندگار در پهنه فرهنگ مازندران تبدیل شده است . مثنوی طالب و زهره (طالبا) ، داستان عشق او به دختری به نام زهره است که از کودکی در مدرسه همدرس او بود .

* سید حیدر آملی :

سید حیدر آملی از بزرگان عرفای شیعه در قرن هشتم هجری می باشد . تولد وی را به سال 720ه. ق در شهرآمل و وفات وی را به سال 794ه . ق نقل نموده اند . از آثار مهم ایشان می توان از " تفسیر المحیط الاعظم فی البحر الخضم " و در مقدمات نص النصوص " که در واقع " شرحی شیعی " نام برد .
از جمله خصوصیات شخصیتی علمی و عرفانی و تشیعی سید حیدر آملی اینکه ، مدام در کتابهای خود خصوصا در جوامع الاسرار ، از حریم شیعه امامیه و از حریم عرفان واقعی دفاع می کند و اصولا معتقد است بین مذاهب اسلامی فقط مذهب شیعه اثناعشریه است که بر حق بوده و شیعیان امامیه هستند که اهل سعادت و تشیع و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است که صراط مستقیم می باشد .
از اساتید وی یکی شیخ کامل "محقق نورالدین طهرانی " است و دیگری ابوالمطهرحلی ، فرزند علامه حلی می باشد که سید حیدر را به " زین العابدین ثانی "خطاب می کند .

* ابوسهل کوهی :

ابوسهل بیژن بن رستم از ریاضی دانان و منجمین نامی ایران در نیمه دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم ه . ق است . از دوران اولیه زندگانی او اطلاعات چندان دقیقی دردست نیست . همین قدر مشخص است که اصل وی از جبال طبرستان است و به همین جهت بوده که "ابوسهل کوهی" ملقب گردید . این ریاضی دان عالی قدر معاصر ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی وبه قولی استاد ابوعلی سینا بوده است . وی پس از فراگیری دانش مقدماتی به سبب علاقه و استعدادی که در زمینه های ریاضی و نجوم داشته به تکمیل تحصیلات خویش دراین دورشته پرداخته و نزد استادان فن تلمذ نمود تا خود به درجه استادی رسید .وی در سال 378ه . ق در شهربغداد در حالیکه ریاست رصد خانه را برعهده داشت ، مامور به رصد کواکب سبعه شد . در زمینه ریاضیات ، عمر خیام نیشابوری ، وی را ریاضیدانی عالی مقام دانسته است . اشنایدر گفته است که پرگار به اصطلاح مخروطی را وصف کرده است . مهمترین آثار ابوسهل کوهی عبارتنداز:"مرکز الدوایر المتماسه علی الخطوط بطریق تحلیل"و کتاب "اخراج الخطین من نقطه علی زاویه معلومه به طریق تحلیل ". این دانشمند عالی قدر حدود سال 405ه . ق دارفانی را وداع گفت .

* علی بن ربن طبری :

ابوالحسن علی بن سهل بن ربن طبری معروف به " ابن طبری " پزشک ، ریاضی دان اختر شناس ، مترجم ، ادیب و از دانشمندان برجسته قرن سوم ه . ق در حدود سال 192ه . ق در طبرستان " احتمال قریب به یقین ساری " به دنیا آمد . وی که استادرازی است از پیشگامان تالیف کتاب در زمینه طب نیز می باشد . کتاب "فردوس الحکمه " که از تالیفات این دانشمند می باشد ، نخستین مجموعه بزرگ از نوع خود در اسلام است که در سال 234ه . ق و در 360 فصل نگاشته شد . دکتر ذبیح ا. . . صفا می نویسد : کتاب فردوس الحکمه کتاب جامعی است در طب که با روش منطقی نگارش یافته و این همان روش است که بعدا علی بن عباس مجوسی در کامل الصناعه و ابوعلی سینا در کتاب قانون به کار برده اند . ابن ربن آثار متعدد دیگری نیز دارد که مهمترین آن به این قرار است " الدین و الدوله فی اثبات النبوه النبی و محمد (ص) در رد دین مسیحیت و حقانیت اسلام ، عرفان الحیاه ، فی الترقی و . . . این دانشمند عالی قدر احتمالا به سال 247ه . ق دیده ازجهان فروبست .

* مرزبان بن رستم پریمی :

اسپهبد مرزبان بن رستم بن شهریار بن شروین بن رستم سرخاب بن قارن از نویسندگان معروف ایران در قرن چهارم ه . ق است . وی درمنطقه پریم از توابع دودانگه شهرستان ساری دیده به جهان گشود. ازدوران اولیه زندگانی او اطلاعات دقیقی دردست نیست. عمده شهرت وی به خاطر نگارش کتاب مرزبان نامه است . کتاب مرزبان نامه در اصل به زبان طبری است و این کتاب مشتمل برحکایت و تمثیلات و افسانه های حکمت آمیزی است که به طرز اسلوب کلیله و دمنه ، از زبان و خوش و پرندگان و دیو و پری تالیف شده و آموزنده گفتار و پندار و کردار نیک است . این کتاب به وسیله دانشمندان بزرگ چند بار به زبانهای دیگر نوشته شده است . کتابی به نام مرزبان نامه و منسوب به مرزبان بن رستم در ادبیات ایران شناخته می شود ، بازسازی سعدالدین ورامینی است. مرزبان بن رستم کتاب دیگری نیز تالیف کرده که به شعر است و دیوان "نیکی نامه " نامیده می شود .متاسفانه تاریخ وفات وی به دست نیامد .

 شهید هاشمی نژاد
* شهید حجه الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد:

شهید هاشمی نژاد در سال 1311 شمسی ، در شهرستان بهشهر متولد شد . دوره مقدماتی حوزه را نزد آیت ا. . . کوهستانی گذراند . سپس برای ادامه تحصیل راهی قم شده و نزد آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی مدت 14 سال تلمذ کرد و در سن 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل شد . شهید در دوران ستمشاهی با روحیه مبارز و شجاعت کم نظیری که داشت ، از بدو شروع فعالیت اجتماعیش مبارزه با کجیها و انحرافات رژیم فاسد را سرلوحه کار خود نمود. وی در سال1342، پس از سخنرانی پر شوری که در تهران ایراد کرد ، در شب پانزدهم خرداد به همراه 40 نفر روحانی دیگر دستگیر و زندانی شد . همچنین ایشان 3 روز بعد از حادثه 17خرداد 1354 توسط ماموران ساواک دستگیر و به 2 سال زندان محکوم شد . پس از آزادی از زندان به مشهد بازگشت و مثلث مبارزاتی را با وجود مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله واعظ طبسی تکمیل کرد و آن قدر در این عرصه کوشا بود که حضرت امام در نامه ای خطاب به ایشان فرموده بودند (من چشمم به افرادی مانند شما روشن است ) شهید پس از پیروزی انقلاب در مجلس خبرگان به عنوان نماینده مازندران انتخاب شد و در تدوین قانون اساسی زحمات فراوانی کشید و پس از پایان دوره مجلس خبرگان ، مقام دبیری حزب جمهوری اسلامی مشهد را به عهده گرفت . منافقین کوردل که در مقابله با انقلاب ، رو به ترور شخصیتهای انقلاب آورده بودند نقشه ترور وی را طرح و در هفتم مهر 1360 او را به شهادت رساندند . جنازه تکه تکه شده این شهید در فردای آن روز بر فراز دستهای مردم عزادار مشهد ، تشییع و در حرم مطهرعلی بن موسی الرضا (ع ) به خاک سپرده شد. 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: مازندران،نامداران طبرستان ,



الهام علی‌اف متهم به تقلب شد
نوشته شده در 19 / 7 / 1392
بازدید : 1534
نویسنده : کامران وزیری

الهام علی اف در حالی به سبب پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری از مردم تشکر کرد که رقیبش مدعی تقلب در انتخابات است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مسئولان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کردند که الهام علی اف با کسب هشتاد و پنج درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری است. با وجود این جمیل حسنلی، رقیب علی اف، می گوید نتایج انتخابات ساختگی است. مهمترین مدرک این ادعا انتشار نتایج انتخابات یک روز پیش از آغاز رای گیری است!

بنابر گزارش ها نرم افزار ویژه اعلام نتایج کمیسیون مرکزی انتخابات، در روز سه شنبه یعنی یک روز پیش از اغاز رای گیری، درصد آرای علی اف را هفتاد و سه و حسنلی را شش نمایش داد. هیات برگزاری انتخابات امروز، پنجشنبه، با ابراز «تاسف عمیق» بابت «سوءتفاهم» به وجود آمده مدعی شد آمار منتشر شده از طریق این نرم افزار صرفاً نتایج تست نرم افزار به دست طراح آن بوده است. حسنلی مدعی است تنها بیست درصد مردم در انتخابات شرکت کرده اند و کمیسیون مرکزی نمی بایست نتایج انتخابات را تایید کند.

الهام علی اف که خاندان او چهار دهه است بر جمهوری آذربایجان حکمرانی می کند در نطقی تلویزیونی از مردم تشکر کرد و بر تداوم خدمت رسانی و حمایت از منافع ملی تاکید کرد.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: آذزبایجان،الهام علی اف،تقلب درانتخابات ,



عکس / یک صرافی در کابل
نوشته شده در 19 / 7 / 1392
بازدید : 1732
نویسنده : کامران وزیری

به گزارش ایسنا، این عکس توسط نامه‌نیوز منتشر شده است:

 

صرافی در کابل

:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: کابل،صرافی ,



بازدید : 1784
نویسنده : کامران وزیری

 مرجع تقلید شیعیان عراق، اقدام شماری از افراد در دشنام به صحابه را محکوم کرد و آن را مغایر با آموزه‌های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود دانست.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، آیت الله سید علی سیستانی در پاسخ به استفتای یکی از مقلدان خود درباره اقدام گروهی از افراد در دشنام دادن به عمر بن خطاب و عایشه همسر پیامبر، این اقدام را به شدت محکوم کرد و آن را مخالف اخلاق و سیره اهل بیت (علیهم السلام) برشمرد

 

 

 این فتوا در حالی صادر شد که پس از شعار دادن چند جوان علیه شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت در منطقه "الاعظمیه" بغداد، نوری مالکی نخست وزیر عراق هم با محکوم کردن توهین عده‌ای معلوم الحال به یاران پیامبر اسلام (ص)، دستور دستگیری فرد توهین کننده را صادر کرد.

نکته قابل توجه در این میان آن است که با وجود اقدامات تروریستی که همه روزه شیعیان عراق را به خاک و خون می‌کشد، مرجع اعلای شیعیان عراق و نخست وزیر شیعه مذهب این کشور، در قبال توهین چند نفر به باورهای اهل سنت، موضعی چنین قاطعانه اتخاذ می‌کنند و دستور بازداشت فرد توهین کننده نیز صادر می‌شود؛ در حالی که مدعیان زعامت و رهبری جهان تسنن در محکوم کردن حملات روزانه تروریستی و قتل عام شیعیان عراق، نه تها موضعی اتخاذ نمی کنند، بلکه در مواردی به این کشتار طایفه‌ای دامن می‌زنند.

اخیرا در برخی سایت‌ها، ویدئوهایی از فردی به نام "ثائر الدراجی" منتشر شده است که در آن با بر زبان راندن کلمات توهین آمیز؛ به اصحاب پیامبر (ص) ناسزا می گوید و عده‌ای نیز وی را همراهی می‌کنند.

این اقدام توهین آمیز چند جوان به سرکردگی "ثائر الدراجی" با اعتراض شدید علما و مراجع شیعه در عراق مواجه گردید.

"مقتدی صدر" از علمای عراق و رهبر جریان صدر نیز با محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد: این امر، با هدف فتنه انگیزی در عراق، توسط عده ای مزدور انجام گرفته است.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , مذهبی , ,
:: برچسب‌ها: عراق،آیت ا , , , سیستانی،فتوای ضدفتنه ,



بازدید : 2270
نویسنده : کامران وزیری

 اکنون که تو دختر و تو پسرم این نامه را می‌خوانی، حتی استخوان‌های من از هم پاشیده و خاک شده است. تنها یک خواهش از شما دارم که هر یک به سهم خود و به نوبه خود، برای خدا و اسلام از جان خود دریغ نکنید. مواظب باشید استعماری که ما با مشت خالی از در بیرون کردیم در آن زمان که شما زندگی می‌کنید، از پنجره وارد نشود.

آفتاب که رفته رفته به سرخی می‌گراید، کنار رودخانه و شیار دره‌ها را‌‌ رها کرده ‌و از دامنهٔ تپه‌ها به جانب قله‌ها می‌لغزد و بچه‌ها، مشتاق و منتظر، تپش مشتاقانهٔ قلب‌های مهربانشان را در زیر چهره‌های آرام و مطمئن و لبخندهای زیبا و دلنشینشان پنهان می‌دارند. چقدر لهجهٔ کرمانی شیرین است! سخنان شیرین و خنده‌های پر طراوتشان کوه و دشت و ریگ و آب و آفتاب را بر صداقت قلب‌هایشان به شهادت می‌خواند. (سید مرتضی آوینی)

شهید سرافراز محمد افضلی فرزند عباس به سال ۱۳۲۹ در شهرستان رابر کرمان چشم به جهان گشود. وی تحت تأثیر تعلیمات پدر‌ که از روحانیون منطقه بود، با تفکرات مذهبی و مبارزات مردمی علیه رژیم ستم‌شاهی آشنا شد و در مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی، در زادگاهش نقش مؤثری داشت.

در سال ۱۳۵۰،  شهید افضلی به عنوان دانشجوی خلبانی وارد نیروی هوایی شد و دو سال بعد برای تحصیلات تکمیلی به آمریکا رفت و به دلیل گرایش‌های مذهبی و به جرم نماز خواندن از نیروی هوایی اخراج شد و سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت.
 

به جرم نماز خواندن در آمریکا از نیروی هوایی اخراج شد
 

وی که در سال ۱۳۵۷ به استخدام شرکت ملی صنایع مس ایران درآمد و در کارگزینی مجتمع مس سرچشمه مشغول به کار شد، با احساس وظیفه و برای ادای تکلیف الهی اواسط سال ۱۳۶۰ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کرمان مأمور شد و بار‌ها به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت، تا این که در تاریخ ۲ / ۱ /۶۱ در عملیات فتح‌المبین و در منطقهٔ عملیاتی دشت عباس به خیل شهیدان گلگون کفن دفاع مقدس پیوست. از شهید محمد افضلی، دو فرزند به یادگار مانده است.
 


:: موضوعات مرتبط: نظامی , ,
:: برچسب‌ها: شهدافضلی،دفاع مقدس،نیروی هوایی ارتش ,